Om mig Jeg hedder Tove, og er dagplejer i Halsnæs Kommune, Hundested siden 1997. Jeg er gift med Mogens, og vi har to udeboende piger og et barnebarn. Jeg er glad for gode lange gåture. Men elsker også at være kreativ (strik, istandsætte møbler, pynt til højtider, mm.) |
Mit hjem Jeg bor i et hus i 2 plan, i dagplejen bruger vi hele det nederste plan hvor der også er et legeværelse. Jeg har en stor have, som er indrettet til børnene. |
Hverdag og aktiviteter Dagplejen for mig betyder rumlighed, plads til forskellighed, mulighed for fordybelse, opmærksomhed, tryghed, omsorg og en masse kærlighed. Jeg går meget op i, at min dagpleje skal være så hjemlig som muligt. Det betyder at børnene er med i de daglige gøremål såsom dækning af bordet, oprydning af legeværelset, tøj af og på, eller ordne Sofus (vores kanin). Alt sammen med fokus på den gode samtale, nærvær og tryghed. Det er vigtig for mig at lære børnene de basale ting såsom at tage tøj af og på, at være en god kammerat, vente på tur, være nysgerrig, udforskende og lyttende, og at kunne sige stop det har jeg ikke lyst til. Alt sammen noget der gør overgangen fra dagplejen til børnehaven lettere for barnet. En hverdag hos mig byder på forskellige aktiviteter såsom rytmik, sang, dans, dukkespil, leg og læsning. Kreativitet er noget jeg vægter højt, især op til højtider gør jeg meget ud af, at pynte op i mit hjem samt lave kreative ting og gaver med børnene. Udelivet er også noget jeg vægter højt. Det kan være en gå tur på havnen, en tur i skoven, leg i haven, eller en tur med Rørvig-færgen. Alt sammen med fokus på de nye styrket læreplaner, som tager udgangspunkt i det enkle barn. |
Samarbejde Én gang om ugen, mødes vi i legestuen sammen med en anden dagplejer. Vi laver forskellige aktiviteter, blandt andet den samme samling som vi også laver derhjemme. Hvis jeg er fraværende, kan børnene få en plads i børnemix. Her laver de den samme samling, så der er genkendelighed for børnene, hvilket giver tryghed. Forældresamarbejdet ligger jeg stor vægt på, da det er altafgørende for at man kan have en god samtale omkring barnet. |