Børnehusets værdier

Værdier for alle 3 afdelinger:

Vores arbejde står på værdier som:

• At alle børn skal ha deltagelsesmulighed, ud fra barnets forudsætning.
  • At det skal være tydeligt og kendt for barnet, hvad det skal lære – og hvilke kompetencer det kan opnå.
  •  At vi lytter og forstår barnets perspektiv – og vi benytter/omsætter den viden som afsæt i læringsmiljøer.
  • Vi arbejder bevidst med, at vores læringsmiljøer understøtter hverdagens sammenhænge og overgange.
  •  At vi arbejder for en refleksions- og evalueringskultur, med fokus på – hvordan vi til stadighed kan     forbedre vores forskellige læringsmiljøer.
  • Vi antager, at vores værdier bidrager til:
    At alle børn skal og vil opleve sig som en del af fællesskabet – samt bidrage til fællesskabet og egen læring, og derved opnå større tillid til egne potentialer.
  • At i gennem faglig refleksion, dialog og planlægning bliver det tydeligt og kendt for børn og voksne ”hvad skal udbyttet være”… vi sætter ord på/bevidstheds gørelse.
  •  At vi udvikler og styrker nærvær og relationer (barn-barn og barn-voksen), samt at vi er bevidste om vores position ”gå foran, gå bagved og ved siden af)
Samarbejde øger venskab

Derfor arbejder vi med:

• Børnefællesskaber i alsidige konstellationer - børnefællesskaber hos os, kan se ud på mange forskellige måder – og tage udgangspunkt i såvel alder, køn, hvad børnene er optagede af – eller har brug for støtte til at udvikle. Vi udforsker nye relationer, styrker allerede eksisterende relationer ligesom børnefællesskaber styrker tilhørsforhold og identitet i gruppen (for vi er jo ”Grønspætter” sammen)
  • Eksperimenterende og undersøgende læringsmiljøer. Vi udfordrer kendte rutiner og rammer, og arbejder med ”hvad nu hvis” - med henblik på forbedringer. Vi arbejder med ”lille Nørd”, og undersøger og eksperimentere med alt fra sjove forsøg med vand og is, til at undersøge ”regnorme spor” eller at dissekere et kalvehjerte.
  • Mindre børnegrupper som tager udgangspunkt i relationer/kompetencer. Vi arbejder med mindre grupper i såvel faste som situationsbestemte aktiviteter – f.eks. faste spisegrupper, turgrupper, sproggrupper og rytmik/motorikgrupper.
  • Barnets stemme og udsagn – vi lytter og inddrager børnenes stemme i forhold til aktiviteter, hvor skal turen gå hen i dag? – eller at barnet selv vælger hvor ”øjnene skal sidde” på påskekyllingen. Vi fanger glad og gerne nuet og de gyldne forslag der kommer fra børnene i vores hverdag. Køkkenet inddrager børnene i forslag til madplanen.
En stille stund

En stille stund...

Med henblik på at opnå følgende:

• Vi har omorganiseret personalemøderne – til nu at være læreplansmøder (såvel fælles for alle eller stuerne/ grupperne) – med fælles refleksion og sparring på forbedringspotentiale.
  •  Vi har sat lys på kendte og eksisterende læringsmiljøer i hverdagen –og skabt bevidsthed om, hvorledes   vi kan understøtte og udbygge legen og de pædagogiske læringsmiljøer.
  •  Vi udfordrer til stadighed os selv og hinanden, for at tænke nye og forbedrede læringsmiljøer.
  • Vi forholder os kritisk til, hvad der virker og hvor der er plads til forbedring og nytænkning med udgangspunkt i vores børnegrupper.