Værdier

I Børnehuset Melby arbejder vi ud fra Halsnæs børnesyn

* Børn og unge har en værdi i sig selv

* Børn og unge skal opleve at høre til i det nære fællesskab

* Børn og unge har potentiale

* Børn og unge har ønsker og håb for fremtiden

* Børn og unge skal blive så dygtige som de kan

* Børn og unge kan være i problemer – men er aldrig et problem

Vi har en anerkendende tilgang og forsøger altid at forstå verden fra parnets perspektiv. Når vi tager afsæt i dette kan vi justere rammen og tilgangen bedst muligt. Vi møder også alle forældre, kollegaer og andre samarbejdspartner med den anerkendende tilgang. Vi arbejder med nærvær og den tætte relation samt ud fra en neuroaffektiv tilgang. Ordentlighed er et vigtigt nøgleord for os, både i tale og i handlinger. Dette kommer blandt andet til udtryk ved, at vi vil den gode dialog (både hos personalet, mellem personale og forældre, børnene imellem og i mødet mellem barn og voksen) samt i vores bevidsthed om, at vi har et fælles ansvar for børnenes udvikling, trivsel og dannelse. Vi tager udgangspunkt i barnets perspektiv og arbejder ud fra at alle børn er lige og og har en plads, også i fællesskabet. Alle børn skal udvikle deres potentiale så godt de kan og under hensynstagen til deres individuelle udviklingsstatus.

Forældre samarbejde

Vi vægter et godt forældre samarbejde meget højt og den daglige dialog med forældre om stort og småt. Vi ønsker altid et fælles fokus på barnets trivsel og udvikling.

Vi tilbyder følgende forældresamtaler:

* Opstartssamtale inden barnets start

* 3 - 6 mdr. trivselssamtale

* 2 års samtale

* Overleveringssamtale til børnehave

* 3 - 6 mdr. trivselssamtale

* Storegruppe trivselssamtale

Derudover tilbyder vi også altid ekstra samtaler hvis der er behov for det.

Vi har et rigtig godt samarbejde med Melby skole og på overgangen dertil. Det fungere utrolig godt og er altid med børnene i fokus, hvert år evaluerer vi og sørger for at gøre det lige så godt igen næste år.

Forældre bestyrelsen

Vi har en engageret forældrebestyrelse som mødes ca. 5 gange om året. Bestyrelsen sørger også for at afholde en årlig arbejdsdag hvor alle børn og forældre kommer og forskønner vores dejlige hus og legeplads. Hvert år i oktober/november er der forældremøde med valg til bestyrelsen.