Værdier

Børnehusets værdier

Siden husets start, har vi taget afsæt i tanker om:

• Barnet er aldrig ansvarlig for relationen, og børn kan ikke forstås som et problem. Vi voksne kan ændre på barnets muligheder, ved at ændre på vores tilgang og på den ramme barnet er en del af.

Vi har en anerkendende tilgang, og forsøger at forstå hvordan verden ser ud fra barnets perspektiv. Når vi tager afsæt i dette, kan vi justere rammen og tilgangen bedst muligt. Den anerkendende tilgang møder vi også forældre, kolleger og andre samarbejdsparter med.

I Børnehuset Kregme er vi optaget af, som dagtilbudsloven foreskriver, at skabe rammer hvor alle børn kan trives, lære, udvikles og dannes. Vi er optagede af hvordan vi voksne kan justere vores praksis og organiseringen i hverdagen, så vi får alle børn med i børnefællesskabet. Vi er inspirerede af principper fra NEST, som blandt andet foreskriver at ”børn gør det bedste, de kan; lykkes de ikke, er det de voksne der skal gøre noget andet.” (NEST møder dagtilbud, K. Lykke 2022).

Forældresamarbejde

Vi vægter et godt forældresamarbejde og den daglige dialog med forældre om stort og småt som rører sig i børnenes liv. Vi skaber de bedste livsbetingelser for alle børn, når vi samarbejder og fortæller hinanden om hvad der rør sig i børnenes liv i Børnehuset og derhjemme. Er der ikke tid til en samtale ved aflevering eller afhentning af barnet, er man som forældre velkommen til at ringe eller skrive en besked på Aula. Det er også altid muligt at aftale et møde, hvis der skal være mere tid til en samtale.

Forældrebestyrelsen

Vi har en engageret forældrebestyrelse som er optaget af samarbejde mellem alle Børnehusets forældre. Dette søger de blandt andet at styrke ved at afholde "Åben legeplads" og ved at stå for 2 årlige "Arbejdsdage". Bestyrelsen holder årligt ca. 5-6 bestyrelsesmøder, og har hvert år i oktober fælles forældremøde med valg til bestyrelsen.

Sandleg

Normering og organisering

Børnehuset Kregme er normeret til 44 vuggestuebørn og 67 børnehavebørn.

I vuggestuen er vi 10-12 børn pr. stue og vi arbejder tæt sammen i teams af to stuer. Vi har også samarbejde på tværs af vores 4 stuer, fx i form af en Storegruppe for de største børn i vuggestuen.

I børnehaven er vi ca. 34 børn pr. team af to stuer. Vi fordeler børnene på stuerne lidt ”skævt med vilje”, så vi skaber bedst mulige vilkår for alle børn i huset. Det betyder i praksis, at der fx kan være 19 børn på den ene stue og 15 på den anden i et team.

Balance

Evaluering af læringsmiljøer, 2021

Shape Created with Sketch.