Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdier i Børnehuset Asserbo

Vores værdier 

I Halsnæs kommune arbejdet vi ud fra et fælles børnesyn:

  • Børn og unge har en værdi i sig selv

  • Børn og unge skal opleve at høre til i det nære fællesskab

  • Børn og unge har potentiale 

  • Børn og unge har ønsker og håb for fremtiden 

  • Børn og unge skal blive så dygtige som de kan 

  • Børn og unge kan være i problemer - men er aldrig et problem 

I Børnehuset Asserbo er vi forpligtede til, at arbejde aktivt med børnesynet, og indrette vores hverdag og pædagogiske praksis efter det. Vi bestræber os på, at dygtiggøre os som børnehus, og møde børnene med et blik for barnets ressourcer og kompetencer, gennem et anerkendende syn. Vi vægter samarbejdet med PPR og øvrige instanser højt, for bedre at kunne målrette vores arbejde omkring barnet. Som en del af det pædagogiske arbejde, vil I som forældre blive inddraget i jeres barns hverdag og vi prioriterer forældresamarbejdet højt. 

I Børnehuset Asserbo blev vi i april 2023 DGI certificeret, og i den forbindelse evaluerede vi på vores hus værdier og kerneopgave. 

Se gerne video om vores DGI certificering her: Asserbo Børnehus er i bevægelse (dreambroker.com)  

Vores kerneopgave i børnehuset Asserbo er, at fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse, gennem trygge, omsorgsfulde og udviklende læringsmiljøer og med blik for det enkelte barn samt fællesskabet og børnegruppen. Vi skal, som personale tage udgangspunkt i barnets/børnenes ressourcer for, at sikre den bedste grobund til, at skabe de bedste forudsætninger for, at barnet oplever mestring i eget liv. 

Dette gør vi ved, at tilrettelægge læringsmiljøet med udgangspunkt i børneperspektivet med fokus på rutinesituationer, planlagte vokseninitieret aktiviteter og børneinitieret leg med afsæt i temaerne fra den styrkede pædagogiske læreplan, Halsnæs kommunes barnesyn og med et afsæt i vores eget menneskesyn som afspejles i følgende citarer: 

En tryg tilknytning er sindets immunforsvar

God pædagogik handler om, at gå over broen til den anden

Børn kan ikke sige op fra skole eller dagtilbud, så vi skylder dem rigtige gode arbejdsvilkår

DGI-certificering 

I børnehuset Asserbo bruger vi vores DGI certificering, som redskab til skabe en grobund til, at skabe de bedste forudsætninger for, at barnet har mulighed for at skabe kropsligmestring. Det at skabe trygge og udviklende læringsmiljøer hvor barnet kan blive fortrolig med kroppens funktioner, dens styrker, dens svagheder, dens følelsesmæssige register og føle mestring som styrker barnets selvværd og selvtillid, med et stærkt fokus på barnets hele krop. Vi bruger DGI som en vej til, at forstå barnets reaktioner bedre og hvordan vi bedre kan justere vores læringsmiljøer efter de signaler som barnet viser os. 

Som værdiord i børnehuset har vi valgt: 

Leg, fællesskab og bevægelsesglæde 

Vi som personale bestræber os på at bevæge os inden for barnets zone for nærmeste udvikling, støtte barnet i at bevæge sig ud af komfortzonen og ind i panikzonen hvor udviklingen sker, skabe lige deltagelsesmuligheder for alle, give pladsen til at observere og deltage på forskelligvis, gå på optagelse i hvad der fanger og optager de enkelte børn og gruppen sammen, møde børnene individuelt og i fællesskabet, justere vores læringsmiljøer både ude og inde efter behov, og vi som voksne skal gå foran, vedsiden af og bagved barnet og være de gode rollemodeller.   

I børnehuset har vi en øget opmærksomhed på hvornår vi hæmmer børnenes bevægelsesmuligheder, og hvornår vi er med til at udvikle, inspirere og give efter for den. Det er vigtigt for os, at det er med børnene i fokus, og deres perspektiv der baner vejen. 

Vi er blandt andet opmærksomme på både de grovmotoriske og finmotoriske bevægelser, og det at bruge kroppen i alle situationer i hverdagen. Bevægelse er ikke kun at være i vilde lege med høj puls, men ligeså, at kunne være i ro i kroppen og mestre de små og rolige bevægelser også. Ydermere handler det om det sansemotoriske, det at føle, mærke og se det vi gør med kroppen og kunne regulere sig i forhold til situationen, følelser og andre mennesker.

Som børnehus har vi i tråd med vores DGI certificering deltaget i projektet Sang-Glad-Mini, som omhandler at få musikken, sangen og kropsbevægelse med ind i vores samlinger. Ifølge projektet er sangen en direkte vej til at skabe tryghed, samhørighed og vise omsorg. Når vi synger eller bliver sunget for, oplever vi tit glæde og fællesskab.